انواع روش ها برای عمل آوری بتن

عمل آوری بتن یکی از مراحل اجرای سازه به شمار می رود و تاثیر بسزایی بر روی دوام، فشار، سایش و .... دارد. اما هر کدام از این فرایند ها با شیوه های گوناگون و در زمان های متفاوت انجام می شود.

درواقع هدف اصلی از عمل آوری بتن نگه داشتن مقدار رطوبت و دمای بتن در حد مورد قبول در دوره های مشخص می باشد.

ناگفته نماند که موارد ذکر شده باید در سنین اولیه بتن انجام شود تا رطوبت درون آن حفظ شود.

به صورت کلی عمل آوری بتن دارای روش های گوناگونی است. در زیر برخی از نکات مهم برای انتخاب روش های عمل اوری بتن وجود دارد. درواقع نوع ساخت و ساز هایی که شامل سطوح افقی بزرگ همچون جاده ها، کف ها و فرودگاه ها هستند یا ان هایی که شامل بتن های شکل دهی شده در دیوار ها، تیر ها، ستون ها، طاق ها، کنسول ها و غیره هستند. محل ساخت و ساز چه در شرایط مرطوب و چه در فضا های دیگر بسته به شرایط اب و هوایی گرم و سرد، همگی از یک یا چند روش زیر جهت عمل آوری بتن استفاده می کنند. که در ادامه به این مراحل خواهیم پرداخت. پس با ما همراه شوید.

روش های عمل آوری بتن

آب پخت

عمل آوری بتن به وسیله اب یکی از بهترین روش ها محسوب می شود. زیرا این روش تمام نیاز های عمل آوری را بر آورده می کند. یعنی به واسطه جذب گرمای هیدراتاسیون، ارتقای آن، از بین بردن چروکیدگی را شامل می شود.

عمل اوری با اب به روش های زیر انجام می شود:

 

غرقاب

در این روش دال های سقف و دال های رو سازی پس از ساخت حوض های کوچک زیر آب می روند. این روش یکی از کاربردی ترین روش ها برای پخت بتن است که برای سطوح افقی همچون جاده ها، کف ها، دال ها مناسب است.

 

با ساخت حوضچه های کوچک به عمق بیش از ۵ سانتی متر بر روی سطح می توان با بالا بردن موانع به طور موقت ساخته شوند.

درواقع این حوضچه ها برای چند روز پر از آب می مانند. به همین سبب این روش در هوای گرم می تواند به عنوان یک روش ایده آل جهت حمام کردن، پخت بتن محسوب شود.

 

پاشیدن آب

دیوار های حائل عمودی به همراه ستون های بتنی با پاشیده شدن آب، پخت می شوند. در واقع این روش برای انواع ساخت و ساز ها کار آمد و در اکثر شرایط گزینه ایده آلی به شمار رود. این فرایند  با پاشش آب به وسیله لوله های خانه  که متصل به خطوط اصلی تامین آب هستند، انجام می گردد. یکی از نقاط ضعف آن، استفاده در سازه های بلند است. یعنی پاشش آب در سطوح بالا ممکن است کار طبقات پایین را دچار اختلال کند.

 

پوشش های مرطوب

پوشش های مرطوب همچون کیسه های تفنگی مرطوب، حصیر جوت و کاه برای مرطوب نگه داشتن بتن بر روی یک سطح عمودی پیچیده می شوند. برای استفاده در سطوح افقی نیز، خاک اره یا ماسه به عنوان پوشش مرطوب استفاده می شود.

تا بتن برای مدت طولانی تری در شرایط مرطوب نگهداری شود. در نهایت این روش یکی از روش های مناسب برای سطوح مسطح، استوانه ای و عمودی بعد از حذف قالب بندی از آن ها می باشد.

درواقع در این روش پوشش حصیری و نمد کنفی در آب خیس داده می شود و روی بتن قرار می گیرد. این ها برای تمام دوره عمل آوری بتن مورد استفاده قرار می گیرند.

برخی افراد تصور می کنند که داخل آن ها دو طرفه باشد در حالی که آن ها در تبخیر داخل بتن و تامین آب اضافی مورد نیاز برای آبگیری جلوگیری می کنند.

 

غوطه وری

اقلام پیش ساخته معمولا در مدت زمان مشخص شده ای در مخزن های عمل اوری غوطه ور می شوند.

یعنی شما می توانید برای عمل آوری آن ها در سطح مسطح مانند پیاده رو ها و کف ها از حوضچه اب استفاده کنید. زیرا این یک گزینه عالی برای حفظ رطوبت و حفظ درجه حرارت یکنواخت در بتن می باشد.

ناگفته نماند که سرمای  اب لازم برای عمل آوری نباید بیش از ۱۱ درجه سانتی گراد و خنک تر از بتن باشد زیرا سبب جلوگیری  از تنش های حرارتی بتن  می شود، که در نهایت این عمل ترک خوردگی بت  را به همراه دارد. پس برای انجام این روش باید نظارت خاصی بر روی پروژه خود داشته باشید. توجه کنید  روش  غوطه وری معمولا در پروژه های کوچک استفاده می شود و  اکثر مواقع  در آزمایشگاه برای پخت نمونه ازمایش بتن استفاده می شود.

 

روش شیمیایی پخت بتن

استفاده از روش غشایی یا همان ترکیبات پخت به عنوان روش شیمیایی پخت بتن شناخته شده است. در این روش با ترکیب چند  محلول در حلال، بر روی بتن تازه پاشیده می شود تا عمل آوری شوند.

حلال ها که تبخیر شدند یک لایه نازک از ترکیب شیمیایی را بر روی سطح بتن باقی می گذارند. این فرایند خاصیت مشخصی دارد که اجازه تبخیر کم یا بدون تبخیر از بتن را می دهد.

پس زمان آماده سازی بتن، باید  آب کافی به آن اضافه کنید و از استفاده زیاد آب جلوگیری کنید زیرا استفاده زیاد از اب سبب  دهیدراته  شدن بتن و سفت و سخت شدن آن می شود. چنانچه لایه های ترکیب شیمیایی پس از گذشت ۲ الی ۴ هفته شروع به کنده شدن کند یعنی بتن درست شده را پشت سر می گذارد.

این روش دارای یک عیب عمده نیز می باشد در واقع در روش پخت بتن، بتن ریزی مداوم امکان پذیر نیست. یعنی پس از اینکه سطح خشک شود با ریختن لایه های جدید نمی‌ توان آن را محکم تر کرد مگر اینکه کاملا کنده یا جدا شود. با این وجود در سطوح صاف با ضخامت واحد روش غشایی کاربرد گسترده ای  در سازه های بتنی دارد.

عمل آوری بتن چیست؟

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا تمام روش های مربوط به عمل آوری بتن را برای شما ارائه دهیم‌. تا شما بتوانید در هنگام انجام این عملیات نکات مربوط به آن را در نظر بگیرید و محصول نهایی خود را با کیفیت لازم پدید آورید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع افزودنی ها و روان کننده های بتن و دریافت لیست قیمت محصولات کلیک کنید.