روان کننده های بتن را چگونه باید مصرف کرد؟

روان کننده بتن برای بهبود یکسری از خصوصیات بتن مورد استفاده قرار میگیرد. یکی از موارد مشکل ساز در بتن تازه، سفت شدن زود هنگام به دلیل کاهش آب یا گیرش سیمان است. در واقع برای اینکه از سفتی بتن مقابله کنیم باید به مخلوط بتنی مورد نظر آب اضافه کنیم. اما این روش موجب افت کیفیت و مقاومت بتن می شود. به همین سبب لازمه بالا بردن مقاومت بتن ها استفاده از روان کننده ها می باشد. روان کننده های شیمیایی با  ترکیبات خود امکان تولید بتن با تاخیر در عمل آوری را فراهم می کنند. سپس مقاومت بتن را افزایش می دهند و سبب کاهش میزان آب به سیمان می شوند.

مقدار استفاده از روان کننده های بتن بسته به نوع ممکن است متفاوت باشد.

همچنین شرایط اجرایی، دمای محیط، مصالح مورد نیاز نیز در اندازه آن تاثیر گذار خواهد بود. همچنین می توان گفت میزان مصرف روان کننده به ذرات سیمان نیز بستگی دارد یعنی هرچه ذرات سیمان ریزتر باشند، مقدار روان کننده در بتن بیش تر می شود.

پس بهترین روش برای یافتن میزان روان کننده بتن، استفاده از دوز پیشنهادی کارخانه می باشد. ولی به صورت کلی مقدار مصرف مناسب در تمام افزودنی های بتن در بازه ۲ دهم درصد وزن سیمان تا ۲ درصد وزن سیمان متغییر است.

در نهایت پس از خرید روان کننده بتن اندازه گیری دقیق آن  پیش از اضافه کردن به مخلوط بتنی یک ضرورت به حساب می آید. پس برای آشنایی بیشتر در مورد روان کننده های بتن تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

روش استفاده از روان کننده های بتن

روش استفاده از روان کننده های بتن

روان کننده بتن را به گونه ای به مخلوط بتن خود اضافه کنید که به سرعت و طور یکنواخت در مخلوط بتن پخش شود. این روش با اضافه کردن یک ماده افزودنی به آب وزن شده، امکان پذیر است. سپس به سیمان، مخلوط و سنگدانه های خشک اضافه کنید.

پس از خرید روان کننده بتن برای اندازه گیری دقیق آن حتما از یک نیروی کار بلد و خبره کمک بگیرید و این فرایند را توسط او انجام دهید. زیرا در صورت کم و زیاد شدن مقدار روان کننده در هر میکس، ممکن است با مشکلاتی مانند: هوای بتن تازه، زمان گیرش بسیار پایین و اب انداختگی مواجه  شوید‌ پس بهترین روش اضافه کردن ماده روان کننده به صورت ترکیب جزئی ک تدریجی است‌ تا بتوانید مرحله به مرحله تغییرات آن را مشاهده کنید.

 

روش استفاده از روان کننده در بچینگ

در زمان ساخت بتن در بچینگ، ماسه و شن را با هم ترکیب می کنند تا از استهلاک شدید آن جلوگیری کنند. سپس به آن اب اضافه می کنند.

پس از اینکه روان کننده را به پایان مخلوط اضافه کردید، سیمان را اضافه کنید تا قوام و چسبندگی بتن را افزایش دهد. درواقع استفاده از روان کننده های بتن در بچینگ منجر به خارج شدن یکنواخت بتن می شود.

 

روش استفاده از روان کننده در محل پروژه

در برخی مواقع مجریان پروژه از روان کننده در محل پروژه خود استفاده می کنند تا از بروز مشکلاتی مانند عدم اختلاط ترکیب جلوگیری کنند. پس به منظور بر طرف کردن این مشکل لازم است تا روان کننده های بتن را با نسبت مشخصی آب مخلوط کنند و سپس به مدت سه الی هفت دقیقه در کامیون های حمل بتن مخلوط گردند‌.

 

روش استفاده از روان کننده بتن در آزمایشگاه

از آنجایی که آزمایشگاه دارای ابزار های پیشرفته است. روش استفاده از روان کننده بتن نیز دارای شرایط متنوعی می باشد. چرا که در آزمایشگاه امکان بررسی تمامی شرایط به واسطه ابزار فراهم است و شما راحت تر می توانید میزان و مقدار مصرف را بررسی کنید.

 

روش استفاده از روان کننده در محل پروژه و بچینگ به صورت ترکیبی

همانطور که در قسمت بالا تر ذکر کردیم آب و هوای گرم تاثیر بدی بر روی بتن می گذارد به طوری که در اثر تبخیر سطحی، مقداری از آب بتن از دست می رود و سبب افزایش سرعت واکنش هیدراتاسیون می شود. به همین دلیل استفاده از روش بچینگ تاثیر مطلوبی بر بتن ریزی ندارد، چرا که افزایش دما موجب تاثیر منفی بر روی آن می شود. همچنین اضافه کرون روان کننده در ابتدای ساخت بتن در هنگام حمل آن به محل ساخت پروژه سبب ایجاد فرسایش و استهلاک شدیدی در آن مکان می شود. اما اگر از روان کننده ها در محل پروژه استفاده شود، انرژی و هزینه کمتری برای تهیه بتن صرف می شود.

مقدار استفاده از روان کننده های بتن

نکات استفاده از روان کننده ها در بتن

از تماس مستقیم آن با چشم و پوست خودداری کنید زیرا این مواد کمی قلیایی هستند.

در صورتی که ماده مورد نظر به یک نقاط حساس بدن تماس پیدا کرد سریعا آن نقطه را با آب بشویید.

این مواد می توانند از باقی مانده خود پس از تبخیر به شکل ترکیبات آلی شده و سبب آتش سوزی شوند.

 

این مواد را قبل از استفاده ابتدا با ابزار های دقیق وزن کنید.

 

قبل از شروع کار حتما از دستکش و عینک استفاده کنید.

 

قیمت خرید روان کننده های بتن

نحوه قیمت گذاری بر روی روان کننده های بتن بسته به جدید تر بودن نوعشان گران تر است. یعنی روان کننده هایی که مواد جامد بیشتری داشته باشند گران تر هستند. اما در برخی مواقع روان کننده هایی که بر پایه پلی کربوکسیلات هستند ۴۲ درصد مواد جامد دارند به همین دلیل از روان کننده های بر پایه نفتالین و سولفونات که برای نسل های قبل تر هستند اما با همین درصد مواد جامد گران تر هستند. پس جدید تر بودن نوع بر روی قیمت گذاری تاثیر بسزایی دارد.

لازم به ذکر هست که عمدتا روان کننده های بتن با هر پایه ای درصد موادشان بین ۲۰ الی ۲۵ است و فوق روان کننده های بتن درصد مواد بین ۲۸ الی ۳۸ دارند و ابر روان کننده های بتن درصد مواد بین ۴۰ تا ۵۰ درصد را دارند.

 

کلام آخر

همان‌طور که گفته شد، محدوده استاندارد مصرف روان کننده و قیمت روان کننده بتن، توسط شرکت‌های تولید کننده ارائه شده و به اطلاع مجریان بتن‌ریزی می‌رسد. از این رو لازم است از این ترکیب شیمیایی به میزان لازم در مخلوط بتنی استفاده شود تا بتنی با اسلامپ و کارایی بالا ایجاد شود. 

این مقاله با هدف معرفی  درباره مقدار مصرف و روش مصرف روان کننده بتن توضیحاتی ارائه شد. یک کاربرد روان کننده های بتن افزایش استحکام و دوام بتن می باشد. به همین سبب خوب است شما نیز در هنگام ساخت و ساز در عمل آوری دیر هنگام بتن از روان کننده ها استفاده کنید.